Vianočné pečenie u nás doma

12:10

Tento rok som sa rozhodla napísať taký malý report o tom, aké koláče sme piekli tento rok u nás doma a odkiaľ som čerpala recepty. Minulý rok som sa snažila v klasických receptoch len nahradiť pšeničnú múku špaldovou a pohánkovou múkou a použiť iné sladidlo. Koláčiky sa mi však robili veľmi ťažko a poriadne som sa pri nich vytrápila. Preto som si povedala, že tento rok stavím na istotu a vyhľadám si overené zdravšie alternatívy receptov z rôznych slovenských foodblogov.


Ako prvé som piekla medovníčky, aby stihli do Vianoc zmäknúť. Recept som skúšala od Silvie Horeckej z blogu Terapia jedlom, recept tu. V recepte som vôbec nič nemenila, len som namiesto všetkých druhov korenín použila rovno zmes na medovníčky a nechcelo sa mi ich potierať vajíčkom. Medovíky sa vydarili skvele, boli hneď od začiatku pomerne mäkké, s cestom sa pracovalo relatívne dobre. Akurát sa cesto z iných typov múk ako je špaldová viacej zlieva a treba vybrať na vykrajovanie také jednoduhšie tvary.

Potom som veľmi chcela vyskúšať upiecť zázvorníky, tiež podľa recepu z Terapie jedlom. Zdalo sa mi však zdĺhavé a komplikované z cesta hneď po jeho vypracovaní povykrajovať hviezdičky a do rána nechať na plechu v chlade. Preto som vypracované cesto v celku nechala odležať cez noc v chladničke a na druhý deň chcela piecť. Cesto sa mi však neskutočne lepilo a nedalo sa s ním absolútne pracovať. Jediné na čo som sa zmohla boli v dlaniach utľapkané placičky s orechom v strede :D Hold, niekedy sa nevyplatí nepostupovať podľa receptu. Ale chuťovo sú výborné, trošku pripomínajú piškótové cesto.

Vanilkové rožky patria medzi moje najobľúbenejšie vianočné pečivo. recept na ne som čerpala z blogu z blogu Bite me. Postupovala som presne podľa receptu, iba časť špaldovej múky som nahradila ovsenou bezlepkovou /asi 40g/. Cesto som nechala cez noc odležať v chladničke a pracovalo sa s nim fakt perfektne. Rožteky sa vydarili na výbornú, sú vynikajúce a vláčne.







 A toto je recept na ktorý som obzvlášť hrdá. Predsa len mi nedalo a musela som trochu aj improvizovať :)
V decembrovom vydaní Dobrého jedla som našla recpet na kakaové kolieska, ktorý sa mi veľmi pozdával. Zmenila som však pomery a typy múk a dala menej cukru. Koláčiky sú vynikajúce a rozmýšľam, že spravím ešte jednu dávku, ale bez kakaa.

Moja verzia receptu je takáto:
Na 25-30 kusov budete potrebovať

120g špaldovej celozrnnej múky
40g kokosovej múky
40g ovsenej múky
70g mandľovej múky
40g preosiatej panely
130g podstivého kravského masla (82% mliečnej bielkoviny - ja kupujem len Rajo)
3 PL kvalitného plnotčného kakaa
 domáci lekvár na zliepanie
horká čokoláda s trochou kokosového oleja na polevu
plátky mandlí alebo strúhaný kokos na ozdobenie



  • Suché suroviny zmiešame všetky spolu a pridáme na kocky nakrájané zmäknuté maslo.
  • Vypracujeme kompaktné cesto, zabalíme do fólie a dáme odstáť do chladničky na pár hodín, prípadne aj na celú noc.
  • Cesto si rozdelíme na polovicu a cez apier na pečenie vyvaľkáme a vykrajujeme kolieska.
  • Pečieme pri 180 stupňoch približne 10 minút.
  • Vychladnuté kolieska pospájame lekvárom, omáčame v roztopenej čokoláde, posypeme plátkami mandlí alebo kokosom a dáme stuhnúť do chladničky.





Ešte sa chystám piecť makové kolieska z kokosovej a špaldovej múky a rýchle kokosové keksíky podľa Bite me. Takže článok ešte postupne doplním ;)

Pečeniu zdar!


You Might Also Like

0 komentárov

Sledujte ma na facebooku

Celkový počet zobrazení stránky