"Stravovací manuál" pre tých, čo chcú žiť zdravšie

11:46

Tento blog som si založila najmä kvôli tomu, aby som mala niekde pokope  svoje recepty a vedela sa o ne podeliť so svojími známymi a inými ľuďmi. Ale takisto som sa veľmi chcela aj deliť o rôzne informácie ohľadom zdravého stravovania, ktoré som čítaním a študovaním nadobudla. Lenže k tomu som sa od založenia blogu ešte poriadne nedostala. Snažím sa preto aspoň pri jednotlivých receptoch písať nejaké informácie ohľadom surovín, ktoré sú v jedle použité.  Ich prospešných účinkoch na organizmus, zložkách atď.

Zatiaľ jediný takýto článok som písala o tom, čo pridávam do smoothie a prečo. Článok nájdete v tu, a keď bude takýchto článkov viac, nájdete ich v kategórií blog v pravom bočnom module.

Dnes som pripravila článok na tému "stravovací manuál" pre tých, ktorí chcú žiť zdravšie. Snažila som sa ho napísať laicky, aby to pochopili aj tí, ktorý sa o zdravú výživu veľmi nezaujímajú. Ja sama som vlastne tiež len laik a nadšenec.Tento návod som písala pre mojich známych, pretože je pre nich teraz strašne dôležité, aby sa začali zdravšie stravovať. A asi všetci čo sa zdravo stravujete viete, že je strašne ťažké naučiť staršie generácie, aby toľko nevyprážali, aby vašim deťom nekupovali sladkosti, aby nepoužívali stužené tuky a podobne. Pre mňa je to veľká výzva a ja sa teším z každého pokroku, ktorý robia :)
Tak držte palce, nech sa mi to podarí. Ja myslím pozitívne!

Čomu sa v strave vyhýbať

  • ·         Žiadne mäsové výrobky – šunky, salámy, párky, mleté mäso z obchodu, údené mäso, slanina. Tieto výrobky obsahujú ako konzervanty rôzne zlúčeniny dusičnanov, z ktorých sa v tele tvoria takzvané nitrozamíny a tie sú rakovinotvorné!!!
  • ·         Žiadne stužené tuky – margaríny, nátierkové maslá. Nahradiť podstivým kravským maslom (v zložení má napísané 82% mliečnej bielkoviny)
  • ·         Nič vyprážané!!
  • ·         Čo najmenej sladiť a jesť sladké... cukor tiež nie je vôbec dobrý pre organizmus a podporuje ochorenia. Z cukru sa v tele vytvárajú zápalové procesy. A navyše cukrom a jeho formami sa živia aj rakovinové bunky.
  • ·         Žiadne sladené nápoje – Kofola, Sprite, Tonic, ani kupované džúsy
  • ·         Žiadne kupované sladkosti – napolitanky a podobne. V nich je okrem množstva cukru aj veľa stužených tukov. Radšej 1x do týždňa podstivý domáci koláč.
  • ·         Mäso jesť maximálne 2-3x do týždňa a kombinovať ho hlavne so zeleninou. Nie s ryžou, zemiakmi, cestovinou, chlebom. Bezmäsitá strava v žiadnom prípade neznamená jesť miesto mäsa buchty na pare, vyprážaný syr alebo karfiol a podobne. Mäso treba nahradiť niecím, čo ho plnohodnotne zastúpi. Čo má v sebe kvalitné bielkoviny a zasýti. Preto treba mäso, nahradiť  kombináciou strukovín, obilnín a zeleninky. 
  • Pri nákupe vždy čítať zloženie výrobkov, ak je na prvom mieste cukor, je tam veľmi veľa zložiek divných názvov, ktorým nerozumiete. Nekupujte to. Je to sice veľmi laicky napísané, ale poväčšine to funguje. 


Čo treba do stravy zaradiť

  • ·         Každý deň zjesť nejakú čerstvú, surovú zeleninu
  • ·         Robiť si mixované ovocné a zeleninové šťavy
  • ·         Používať namiesto bielej ryže celozrnnú ryžu (natural) - tým, že obsahuje celé zrno, je výživnejšia. Obsahuje oveľa viac vitamínov a minerálov ako lúpaná biela ryža. A tým, že obsahuje vlákninu, tak zasýti na dlhší čas a je prospešná na trávenie. 
  • ·         Každý deň zjesť tvaroh (alebo inú kvalitnú mliečnu bielkovinu) s ľanovým olejom, vločkami a ovocím, alebo cottage cheese s ľanovým olejom a čerstvou zeleninou – to je niečo čo naozaj pomáha, aby sa telo dokázalo liečiť samo. (viac info v knihe od Johanny Budwig Lněný olej)
  • ·         Jesť veľa strukovín a obilnín – robiť si hŕstkové polievky, uvariť si hŕstku a udusiť k tomu zeleninu, možností je veľa. Celozrnna ryža, špalda, jačmenné krúpy, pohánka, pšeno, quinoa, amaranth ...
  • ·         Korenie kurkuma – má protizápalové účinky a pomáha proti rakovine
  • ·         Variť a restovať na panenskom olivovom oleji – nie repkové, slnečnicové a iné oleje, ktoré sú vyrábané rafináciou pri vysokých teplotách. Tým sa menia ich chemické vlastnosti a telo ich nedokáže spracovať. Ostávajú v tele ako cudzie látky a robia šarapatu. 
  • ·         Snažiť sa nahrádzať bielu pšeničnú múku celozrnnou špaldovou, ražnou, pohánkovou
  • ·         Používať najmä jednodruhové potraviny – to znamená variť z potravín, ktoré sú čo najmenej spracované. Nie polotovary, v ktorých je veľa chemických a konzervačných látok. Napr. nie tavené syry, syrokrémy, ochutené jogurty, čokoládové peny, vianočky, ochutené tvarohy, sladkosti a sladké pekárenské výrobky, mäsové výrobky, nátierky a majonézové šaláty,...
  • ·         Základ jedálnička by mali tvoriť: zelenina, ovocie, strukoviny, obilniny, ryža,orechy a semienka, vajcia, nedochucované mliečne výrobky-syry, maslo, mlieko, tvaroh, biely jogurt,bryndza, smotana –  s mierou, mäso-len 2-3x do týždňa. Toto sú suroviny, z ktorých dokážete uvariť a vymyslieť množstvo jedál, jednoduchých a rýchlych a navyše zdravých a výživných :)



You Might Also Like

0 komentárov

Sledujte ma na facebooku

Celkový počet zobrazení stránky