Hlivový guľáš

4:06

Dnes mám pre vás recept na vegánsku verziu guľášu. Nie, že by som bola vegán, rada si dám občas aj mäso a veľmi rada mám aj fermentované mliečne výrobky (jogurty, bryndzu, syry). Jednoducho sa vyžívam vo vymýšlaní a varení vegánskych jedál.

A keďže klasický guľáš z hľadiska zdravého stravovania nie je ideálnou kombináciou surovín, nahradila som mäso hlivou. Mäso totiž  nie je vôbec dobré kombinovať so sacharidmi (zemiaky, chleba, ryža), pretože náš organizmus nevie tieto zložky potravy tráviť súčasne. Veľmi nám to zaťažuje tráviaci trakt a spôsobuje, že nám mäso začína v črevách nahnívať a tvoria sa rôzne zápalové procesy. Vo veľa publikáciách sa dočítate, že mäso má dokonca rakovinotvorné účinky. Ale nie je to úplne tak, aj keď príjem mäsa je dobré obmedziť na pár porcií do týždňa. Karcinogénnosť mäsa spôsobuje najmä jeho zlá kombinácia so sacharidmi. Je to jedna z najhorších vecí, ktorú môžete pre svoje zdravie. V prírode sa prirodzene nenachádzajú žiadne tuky v kombinácií so sacharidmi a tak je to aj správne.

Možno sa veľa ľudí nad tým pousmeje a mávne rukou. Ale netreba to brať na ľahkú váhu. Každý z nás má pri výbere jedla možnosť voľby a treba to využiť vo svoj prospech a nie si jedlom škodiť.
Ak budete mäso kombinovať so zeleninou, ktorá obsahuje množstvo vlákniny, veľmi to uľahčí a urýchli priebeh trávenia mäsa. Vláknina je z veľkej časti nestráviteľná, prejde našimi črevami neporušená a pôsobí ako čistič. Urýchľuje prechod trávenej potravy črevami, preto mäso neleží tak dlho v "žalúdku" a strávi sa rýchlejšie. Po skonzumovaní mäsa v kombinácií so zeleninou nemáte ani pocit ťažkého žalúdka. Nebudete do takej miery zaťažovaž tráviaci trakt, takže je oveľa menej pravdepodobné, že sa vám bude po takomto jedle driemať.

Tak to bolo trochu "teórie" z mojej strany, ale poďme sa už pustiť do varenia :)


Potrebujeme /asi na 4 porcie/:

400g hlivy
4-5 zemiakov
3-4 paradajky
3 papriky
4 PL paradajkového pretlaku - ja som použila domáci
1-2 cibule
4 strúčiky cesnaku
guľášové korenie
štipka kajanského korenia
soľ podľa chuti


Postup presne ako pri varení guľášu, až na to, že som použila tlakový hrniec a hlivu som nepridávala na začiatku. Najprv som si orestovala na cibuli paradajky s paprikou, pridala pretlak, soľ a korenie a dala variť do tlakového hrnca na cca 15 minút. Potom som otvorila, pridala hlivu a zase dala variť asi na 10-12 minút. Nakoniec som pridala pokrájané zemiaky a dovarila už v otvorenom hrnci. Ak treba, ešte dochutíme. Dobrú chuť!

You Might Also Like

0 komentárov

Sledujte ma na facebooku

Celkový počet zobrazení stránky